2013. augusztus 3., szombat

Zakuszka

A zakuszka egy olyan étel számomra, ami szerelem volt első ízlelésre. IMÁDOM!!!!!!!!!
8 éves koromban ettem először húgom keresztszüleinél Kolozsváron. (Apai nagyapám Erdélyi származású és a II. világháború után ismerte meg nagymamámat és ide nősült) Egy hetet töltöttünk ott és én minden adandó alkalommal azt ettem. :) Felnőttként sem feledtem el soha! Sokszor kértem, hogy írják már le nekem a receptet, de valahogy mindig elmaradt. Ma már tudom, hogy a receptjét leírni nem egyszerű, mert érzésből, körülbelüli arányokkal készítjük és AHÁNY HÁZ ANNYI SZOKÁS.

4 évvel ezelőtt határoztam el, hogy ha törik ha szakad, de én ZAKUSZKÁT fogok készíteni!!!
Azóta minden nyáron és ősszel készítek. Augusztus elején figyelem a piacon az árakat, mert sajna ha a padlizsán ára lent van, akkor a pritamin paprikáé meg nagyon fent van és fordítva. Ha a csillagok állása kedvez és mindkettő fontos alapanyaghoz  jó áron jutok hozzá, akkor készítek egy adagot.
Tudni kell rólam, hogy kétszer sohasem tudok egy ételt egyformán elkészíteni! Így a zakuszkáim se mindig egyformák, sőt néha nem lesz igazi zakuszka íze. A ZAKUSZKA AZONBAN EZERARCÚ!!!! Ha nem sikerült tökéletesre sem bánkódom, mert akkor a pörkölt alá nagyon finom lesz lecsónak. Ha túl sok paradicsomot adtam hozzá véletlen, akkor meg az "olasz tészta ételek" mártásának lesz kiváló megspékelve az olasz konyha legismertebb fűszereivel: oregánóval, bazsalikommal, rozmaringgal.

A zakuszka receptjét nekem is nehéz lesz leírni, de megpróbálom:
  • 2 kg padlizsán
  • 1,5 kg pritamin (kaliforniai ha nincs más) paprika
  • 3-4 nagy fej hagyma
  • 1 kg paradicsom vagy 0,5-1 l paradicsomlé (házi)
  • 3-4 dl olaj (lehet olíva is)
  • 1 ek őrölt bors
  • cukor
  • 2 mk Na-benzoát vagy szalicil
 A padlizsánokat és a kicsumázott magtalanított paprikákat takarékon megsütjük a sütőben.  Nem szabad megégetni őket, mert keserű lesz a zakuszka! (Erdélyben igazi parázson sütötték meg, ami olyan ízt adott neki, amit a sütőben sütés nem képes! )
A hagymát megfonnyasztjuk az olajban, ha kész lezárjuk.
Turmixgép segítségével a héjától megfosztott padlizsánt és paprikákat leturmixoljuk. Ha nyers paradicsomot használunk, akkor azt is tegyük bele a turmixba. (A héját nem fontos levenni, mert a turmix teljesen összezúzza) A masszát a hagymára öntjük. (Én a kedvenc ikeás 10l edényemet használom.) Ha mindent leturmixoltunk és a hagymához adtuk, akkor felfőzzük az egészet, sózzuk, borsozzuk és ízlés szerint teszünk bele cukrot. (Én apránként adagolom bele és folyamatosan kóstolgatom, hogy zakuszka íze van-e már.)
Kb. fél óráig pötyögtetjük folyamatos kevergetés mellett (lassú tűzön főzzük) ha kész beletesszük a tartósítószert.
Üvegekbe tesszük forrón és az üvegeket fejel lefelé állítjuk kb. 10 percig, hogy a vákuum hatás jól lezárja az üvegeket, hogy ne menjen tönkre e tartalmuk.
üvegek fejjel lefelé

Ha valakinek van igazi régi zakuszka receptje azt nagyon szívesen veszem!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése